@article { author = {pourabdol, saeed and sobhigharamaleki, naser and bastami, malek and ghazanfari, hadi}, title = {The Effect of Acceptance and Commitment Therapy in Decreasing Academic procrastination Among Students with Specific Learning Disorder (SLD)}, journal = {Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning}, volume = {4}, number = {6}, pages = {157-170}, year = {2016}, publisher = {Bu Ali Sina University}, issn = {2423-7906}, eissn = {2423-7620}, doi = {10.22084/j.psychogy.2016.1466}, abstract = {Objectives: The purpose of this research was to study the effect of Acceptance and Commitment therapy in decreasing academic procrastination among students with specific learning disorder (SLD). Method: This was an experimental study with the pre-test, post-test and a control group. Research population included all 5th grade male students suffering from specific learning disorder (case study: 5th grade students in Ardabil in 2015). Research sample included 40 male students suffering from specific learning disorder (SLD) who were selected through multi-step cluster sampling and classified into two groups: Experimental group (n= 20) and control group (n= 20). The following tools were used for data collection: Kay Math mathematic Test, Raven Intelligence Test, Reading Test of Shafiei et al, Falahchay Writing Expression, academic procrastination scale and Diagnostic Interview based on DSM-5. Data were analyzed by multivariate of Covariance analysis (MANCOVA) model in the SPSS software version 22. Results: The results revealed that acceptance and commitment therapy was effective in decreasing academic procrastination in students suffering from specific learning disorder (P< 0.001).  Conclusion: Given the result of present study, it can be concluded that identifying mental and emotional problems caused by learning disorders and its consequences as well as accepting them rather than avoiding them by students can be prevented this students’ academic procrastination. Thus, the use of the third wave of cognitive-behavioral therapies such as Acceptance and Commitment Therapy can be effective in reducing many psychological disorders including learning disorders and negative outcomes such as academic procrastination.}, keywords = {specific learning disorder,academic procrastination,acceptance and commitment therapy}, title_fa = {اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر کاهش تعلل‌ ورزی تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص}, abstract_fa = {هدف: هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر کاهش تعلل ­ورزی تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص بود. روش: این پژوهش به شیوه­ی آزمایشی و با طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش‌آموزان پسر دارای اختلال یادگیری خاص کلاس پنجم ابتدایی تشکیل دادند که در سال تحصیلی 94-93 در شهر اردبیل مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 40 دانش‌آموز پسر دارای اختلال یادگیری خاص بودند که به‌صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند (20 نفر برای هر گروه). برای جمع‌آوری داده­ها از آزمون ریاضی کی­مت، آزمون هوشی ریون، آزمون خواندن شفیعی و همکاران، آزمون بیان نوشتاری فلاح چای، پرسشنامه‌ تعلل ورزی تحصیلی و مصاحبه تشخیصی بر اساس DSM-5 استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) توسط نرم‌افزار SPSS-22 استفاده شد. یافته­ها: نتایج نشان داد که درمان پذیرش و تعهد بر کاهش تعلل ورزی تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص مؤثر بوده است (001/0P<). به‌عبارت‌دیگر نتایج نشان داد که درمان پذیرش و تعهد موجب کاهش تعلل ورزی تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری می‌شود.  نتیجه­گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر می‌توان استنتاج کرد که شناسایی مشکلات روانی و هیجانی ناشی از اختلال یادگیری و پیامدهای آن و همچنین پذیرش آنها به‌جای اجتناب از آنها از سوی دانش‌آموزان می‌تواند مانع تعلل ورزی تحصیلی این دانش‌آموزان شود؛ بنابراین کاربرد درمان‌های نسل سوم شناختی رفتاری ازجمله درمان پذیرش و تعهد می‌تواند در کاهش بسیاری از اختلالات روان‌شناختی ازجمله اختلال یادگیری و پیامدهای منفی حاصل آن مانند تعلل ورزی تحصیلی مؤثر باشد.}, keywords_fa = {اختلال یادگیری خاص,تعلل ورزی تحصیلی,درمان پذیرش و تعهد}, url = {https://asj.basu.ac.ir/article_1466.html}, eprint = {https://asj.basu.ac.ir/article_1466_7c2cf0a95e08607b02811acb6a36a94d.pdf} }