@article { author = {jenaabadi, hosein}, title = {The Relationship of Metacognitive Strategies and Creativity with Learning Styles of Students Who Have Siblings with Internalizing, Externalizing, and Emotional Disorders}, journal = {Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning}, volume = {4}, number = {6}, pages = {1-15}, year = {2016}, publisher = {Bu Ali Sina University}, issn = {2423-7906}, eissn = {2423-7620}, doi = {10.22084/j.psychogy.2016.1434}, abstract = {Objective: Metacognition is one’s awareness of his/her thinking process and the ability to control that process. Cognitive strategies are among the most important means of learning and recalling; therefore, the current study aimed to examine the relationship of metacognitive strategies and creativity with learning styles of students who have siblings with special needs.Method: In this descriptive study, using convenience sampling method, 140 individuals (70 girls and 70 boys) were selected among siblings of children with special needs associated with internalizing, externalizing, and emotional disorders referred to Welfare Centers in Hamedan Province. To measure metacognitive strategies, to examine creativity and to determine learning styles, respectively, the State Metacognitive Inventory (ESM), Abedi’s Creativity Test, and Learning Style Inventory (Wark) were applied. The data was analyzed using Pearson correlation coefficient and multivariate regression analysis with PResults: The obtained results indicated that metacognitive strategies and creativity were positively and significantly related to learning styles of students who have siblings with special needs.Conclusion: Given the results of the present study, it can be inferred that metacognitive strategies and creativity among students who have siblings with special needs are good predictors of the variable of learning styles.}, keywords = {metacognitive,metacognitive strategies,Creativity,Learning Styles}, title_fa = {بررسی رابطه راهبردهای فراشناختی و خلاقیت با سبک‎های یادگیری در دانش آموزان با خواهر و برادرهای دارای اختلالات بیرونی، درونی و هیجانی}, abstract_fa = {هدف:فراشناخت، به معنی آگاهی فرد از فرآیند تفکر خود و توانایی­اش برای کنترل این فرآیند است که راهبردهاى شناختى از مهم­ترین ابزارهاى یادگیرى و یادآورى هستند، لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه راهبردهای فراشناختی و خلاقیت و یادگیری در دانش­آموزان با خواهر و برادرهای با نیازهای ویژه (اختلالات بیرونی، درونی و هیجانی) بود. روش: در این مطالعه توصیفی تعداد 140 نفر (70 نفر دختر و 70 نفر پسر) به­ صورت نمونه‌گیری در دسترس از بین خواهران و برادران کودکان با نیازهای ویژه اختلالات درونی، بیرونی و هیجانی مراکز بهزیستی انتخاب شـدند. برای اندازه‌گیری راهبردهای فراشناختی از پرسشنامه حالت فراشناختی (ESM) برای سنجش خلاقیت از آزمون خلاقیت عابدی و تعیین سبک یادگیری از پرسشنامه سبک‌های یادگیری  (WARK)استفاده شده است. داده‌ها از روش‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری در سطح آلفای 005/0 P>استفاده گردید. یافته‌ها:نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که بین راهبردهای فراشناختی و خلاقیت با سبک‎های یادگیری در دانش‌آموزان با خواهر و برادرهای با نیازهای ویژه رابطه مثبت معنی­دار وجود دارد. نتیجه‌گیری:با توجه به نتایج پژوهش می­توان گفت راهبردهای فراشناختی و خلاقیت در دانش‌آموزان با خواهر و برادرهای با نیازهای ویژه پیش‌بینی کننده‌های خوبی برای متغیر سبک‌های یادگیری است.}, keywords_fa = {metacognitive,metacognitive strategies,Creativity,Learning Styles}, url = {https://asj.basu.ac.ir/article_1434.html}, eprint = {https://asj.basu.ac.ir/article_1434_7a4aa88ef58437232bec6c593109eced.pdf} }